Ayia Napa <3

Hej allesammans!

Nu är jag hemma från Cypern igen. Jag kom hem igår halv sju på morronen, så reste hela natten. Så jag var ju skapligt trött om man säger så. Igår låg jag hemma hela dagen, sov, kikade på tv, läste, åt mat osv..
Jag har haft det alldeles underbart! Så skönt det har varit att komma bort en vecka! Vi har slappat å haft det mysigt hela veckan, det kunde inte ha blivit bättre! (Med vissa undantag som jag kommer till)

I måndags kom vi fram till hotellet någon gång mitt på dagen. Vi var helnöjda med hur vi skulle få bo. Utsikt över poolen, härlig balkong och fint badrum. Vi tvättade bort smink, packade strandväskan och begav oss direkt till stranden. Vi visste såklart inte hur vi skulle gå men såg åt vilket håll havet låg å började traska däråt.. Vi hamnade på några bakgator med en massa grävmaskinger och ombyggnationer å tillslut kom vi fram till havet. Men inte såg vi någon strand inte utan det var väldigt stenigt och inte alls så fint. Men vi gick lite till å såg en liten, liten strand längre fram å la oss där. Vi tyckte att det var otroligt konstigt att det inte fanns nån finare strand i närheten men orkade inte bry oss utan låg där tills solen gick ner..
När vi kom hem till hotellet igen kikade vi på kartan som vi fått å insåg ganska snabbt att vi gått åt fel håll för att komma till den "riktiga" stranden :P Det där är en såndär grej som man gör första dan när man är alldeles för ivrig :P Vi gjorde några fel sånna där "tappar" den dagen men lärde oss allt till nästa dag iaf :)

Följande dagar låg vi på den fina stranden med kristallklart och lagom tempererat vatten :) Hur underbart som helst! På mornarna fick vi en jättefin frukostbuffé å på kvällarna fick vi välja tvårätters middag ur en speciell meny för halv pension.. Vi båda är mycket nöjd med att vi tog halv pensionen, det var verkligen värt det! God mat var det!

På torsdagen tog vi oss en promenad å gick bort till den populära stranden Nissi beach. Den låg 2 km bort. Det var möjligtvis lite mer drag där, men samma vattensporter å samma klara vatten som på stranden nära oss. Det kändes bra att ha varit där när vi ändå var i Ayia Napa lixom. Men jag tyckte rå att vår strand var minst lika bra :)

På fredagen drog vi ut på en partybåt, det var intressant och skoj :P Haha, herregud vad sjuka grejer de hade på planeringen för de 5 timmarna som vi spenderade där.. Så mycket mer vill jag inte berätta, men det roligaste var ändå att vi fick hoppa från båten rakt ner i det ljuvliga vattnet, det var härligt!! Å verkligen ett minne för livet :)

Där på fredags natten blev det mindre skojj då jag gjorde illa min fot.. Det var ett gatuspel som var gärningsmannen i det hela, jag la i en peng och en arm med en fotboll åkte ut, jag sparkade på bollen å såg sedan på en skärm hur bra jag träffade mål. Fyra sprakar fick vi, först gjorde jag två sedan Malin en å båda missade. Så på sista sparken tog jag i som attan å vred till lite granna. Det skulle jag inte ha gjort. Jag föll ihop för att det gjorde så ont på den inre fotknölen och jag började jag blöda. Jag förstår fortfarande inte hur det kunde börja blöda, för jag hade inte sparkat på något vasst. Såret blev iaf typ 2 gånger 2 milimeter stort.. Det gjorde färjävla ont, jag trodde att jag krossat knölen.. Skitknäppt verkligen!
Efter mycket om och men åker jag ambulans till sjukhuset tidigt morgonen därefter.. För att inte gå in på alla detaljer så kan jag säga att vi tillbringade exakt hela lördag dag på sjukhuset (stackars Malin som inte fick ligga ute i solen pga mig). Jag fick en bedövningsspruta i ryggen, undersökt av två läkare och en sjuksyster, röntgade foten, fick två bedövningssprutor på foten, sydde några stygn på knölen, fick antiflammatoriska tabletter, bandage och kryckor..
Å jag som hatar sjukhus! Jag har typ aldrig varit på sjukhus i Sverige, men när jag är utomlands så tycker jag tydligen att det är en bra idé att passa på. Jag tyckte att det var skitläskigt att sy och att det gjorde ont. Jag rös i hela kroppen å när jag tittade på såret så blev jag spyfärdig, det blir jag fortfarande. Uscha, tål inte sånt där jag ä..!

På söndagen följde jag med Malin ut på en snorklingtur, tyckte att jag kunde göra det för hennes skull, å jag har ju trots allt snorklat förut så det gjorde inte så mycket, låg kvar på båten å solade undertiden ja :P Den dagen avslutade vi på stranden.. Jobbigt vare att inte kunna bada när det var dags att svalka sig..

På måndagen åkte jag tillbaka till sjukhuset för en återkontroll, läkaren tyckte att det såg fint ut. Jag behövde inte kryckor eller bandage längre. Så nu har jag bara som en bomullstuss och en bagagestrumpa över såret. Måsta även köpa desinfektionsspray att spruta på när jag bytte bomull.. Foten är lite blå men ser väl helt ok ut..
Senare på kvällen åkte vi mot flygplatsen å sedan hem mot Svea igen..

Fördelar av upplevelserna på Ayia Napa:
  • Kristallklart vatten med underbar temperatur
  • Fina stränder
  • Fint hotell
  • Fin pool
  • Trevlig personal
  • Inga jobbiga försäljare
  • Perfekt värme och fint varje dag
  • Många äventyrsmöjligheter
  • God mat
  • Bra uteliv om man vill
  • Bra sjukhus? (det märks väl :P)
  • Billig dryck
Jag skulle verkligen kunna tänka mig att åka tillbaka dit. Å tror även att jag skulle välja att åka dit under oktober månad igen då det är lågsäsong och inte för mycket party å dunka dunka. Nu kunde man sova å ta det lungt när man ville och annars åka till en krog om man ville parta.. Dessutom var temperaturerna perfekt och det var fint varje dag, jag vet inte om jag hade pallat om det varit varmare.. Så jag är riktigt nöjd med denna resa och det var hur bra som helst att jag åkte med dig Malin! Vi ville samma saker och kom så bra överens med vad vi skulle få ut av vistelsen, helt underbart!! Cypern rekommenderar jag till er, å det tar endast 4 timmar att åka dit :)

Det gick inte att lägga ut nå bilder idag.. Jag har laddat ner för mycket denna månad så det går skitsegt. Jag får helt enkelt lägga ut några på måndag då det är november istället. Då lovar jag att ni ska få se på härliga bilder :P

PusselpussPuss!!

Kommentarer
Postat av: Tack detsamma hjärtat! Superkul och underbart var det! <3

Tack detsamma hjärtat! Superkul och underbart var det! :)



Soth Africa in my heart!

2010-10-28 @ 18:42:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0