Saturnus!!!

I fredags åkte jag som sagt var till Gävle :) Jag hoppade av på stationen å med väganvisning hittade jag till Isabelle. Hemma hos henne vare jättefint, och än så länge hade bara jag och Linda kommit. Hudikbrudarna var på ingång å kom knappt en timme senare. Vi lagade till tacos, gjorde oss i ordning, käkade och hade det allmänt trevligt. Efter det blev det lite SingStar och tiden gick så jädrans snabbt. Kommer inte riktigt ihåg när vi begav oss mot kårhuset men det var väl närmare halv tolv kanske :S


Sötaste, finaste Lisa!

Där vare skitlång kö, men efter mycket om och men kom vi alla in. Det var såklart jättemycket folk eftersom att det var så lång kö och bra musik :) Det var riktigt roligt där inne, jag hade kameran med mig, men inte kom jag ihåg att knäppa nå bilder där inne inte.. Så det var ju lite tråkigt, fast jag vet att Sara iaf har gjort dä, längtar tills hon lägger upp dem på fejjan :)


Snyggingarna myser i fåtöljen :)

När vi gick ut från krogen stod vi å snackade ute ett tag åsså får jag syn på en igelkott :) Vi springer fram till den å så tar Ida upp den bara sådär ändå, haha :P Helt sjukt! Jag höll också i den, han var ju så söt, å det kändes coolt :P Sjukt jag vet, men roligt vare iaf. Vi hann döpa honom till Ludde innan vi kastade tillbaka honom in bland träden igen.. Därefter åkte vi taxi tillbaka till Issa, vi käkade lite nattmat hos henne, snackade, skrattade å sedan la sig alla och sov på spridda ställen i lägenheten..


Ida pussar på sötaste Ludde :P

På lördagsmorgonen vaknade jag relativt tidigt, det är iofs ganska vanligt när jag har drucke.. Iaf så åkte jag, Malin, Sara, Jimmie och Tobbe ner till Stockholm. Sara körde. Det spöregnade verkligen, var lite läskigt där ett tag, dessutom åkte vi förbi en bilolycka som mycket väl kan ha varit en vattenplaning, scary.. Men vi kom ner helskinnade iaf. De släppte av mig i Sumpan å åkte sedan vidare för att kika på trav..


Galen chaffis :P

Jag tog det lungt hela dagen, pluggade, städade å kikade på Eurovision.. En ganska konstig låt som vann, jag tyckte att rumänien skulle vinna. Fast ju fler gånger jag lyssnar på vinnarlåten desto bättre tycker jag faktiskt att den är.. Jaja.. Efter det så vare The Net på nån kanal så jag kunde inte gå å lägga mig fören den var slut, så det blev typ 2.30..


Fin utsikt! Man kan se Kräftis :)

Igår vaknade jag strax efter nio, jag gjorde mig iordning för gymmet, gick dit å upptäcker att det är stängt. Jag går å handlar på Ica istället, lämnar varorna hemma å beger mig ut på en lååång rask promenad så att jag fick någon sorts träning iaf. Jag gick i ca 40 minuter, då hade jag varit å yrat lite i bostadsområden här i kring å även hunnit ett varv runt sjön. Det var fint väder så det var riktigt härligt! Jag kände mig fri! Jag kom hem, duschade, käkade frukost, gjorde i ordning två matlådor å sen åkte jag ock Niklas till skolan, å ja, igår var det söndag!
Vi kom dit typ tjugo i ett.. Satte oss i datasalen å skrev på våra labbrapporter. Det var typ bara vi där, vilket kanske var ganska bra då koncentrationen var på topp! Vi var där hela dagen, å vid halv tio gick vi till huvudentrén på AlbaNova för att möta upp resten av astronomiklassen..


Beskriver hur teleskopet fungerar :)

När alla var samlade kom läraren också å då begav vi oss allra högst upp på AlbaNova.. Vi skulle kolla på teleskopet!!!! Hur coolt är inte det då lixom! Det var iaf jättefränt! Det är skandinaviens största, fungerande, optiska teleskop!! Riktigt coolt att vi har chansen att få använda den! De berättade hur själva datagrejerna fungerade å även hur teleskopet fungerade. Så fränt!
Om man skulle placera en femkrona på Globens tak så skulle teleskopet kunna se det, å då ligger ändå AlbaNova ganska långt bort från Globen :)
Iaf så fick vi se Mars, Arcturus (en stjärna 37 ljusår bort) och SATURNUS! Att se Saturnus var riktigt coolt, för den syndes så tydligt.. Ringarna runt den var lika tydliga som självaste planeten, dessutom såg vi tre månar också! Det var riktigt roligt å en upplevelse jag inte kommer glömma :) Vi var i skolan till strax före tolv på natten innan vi begav oss hemåt..


The Teleskop :))!

Idag orkade jag inte träna då jag inte sov så många timmar. Det får bli imorgon istället. Men jag åkte in till skolan å hade den sista lektionen i denna kurs, räkneövning. Den var ganska så givande iaf. Därefter blev det lunch ute i solen å sedan datasalen. Jag skrev klart astronomi labbrapporten, kollade alla punkter utom tre på labb 4 återlämningen å läste ca 30 sidor i boken innan jag åkte hem igen..
När jag kom hem lagade jag mat å sedan har jag slappat. Skulle dock behöva läsa 40 sidor till ikväll, men jag är helt slut. Ska försöka hinna med 10 iaf när jag ligger i sängen..
Det ska jag göra nu.. Sov gott allesammans!

PusselipussPuss!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0